STATUT Zarządu Dróg Grodzkich w Zamościu z dnia 28 czerwca 2004 r.
Załącznik do
Uchwały Nr XXIII/234/04
Rady Miejskiej w Zamościu
z dnia 28 czerwca 2004 r.
S T A T U T
Zarządu Dróg Grodzkich w Zamościu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Zarząd Dróg Grodzkich w Zamościu , zwany w dalszej treści „Zarządem” jest jednostką budżetową.
Podstawę prawną działalności Zarządu stanowi: Uchwała Rady Miejskiej Zamościa Nr IV/34/98 z dnia 29 grudnia 1998 roku, właściwe przepisy związane z utrzymaniem i eksploatacją dróg publicznych, oświetlenia, zieleni oraz dotyczące gospodarki finansowej jednostek budżetowych a także postanowienia niniejszego Statutu.
§ 2
Zarząd jest jednostką organizacyjną miasta nie posiadającą osobowości prawnej.
Zarząd ma siedzibę w Zamościu przy ulicy Partyzantów 61.
Zarząd działa na terenie miasta Zamość.
Do zadań Zarządu należy między innymi:
1) prowadzenie ewidencji i przeglądów dróg i obiektów mostowych,
2) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg i drogowych obiektów inżynierskich,
3) organizacja i przeprowadzanie przetargów na roboty drogowe i mostowe oraz dostawy i usługi,
4) pełnienie funkcji inwestora, nadzór nad prowadzonymi robotami drogowymi i mostowymi,
5) utrzymanie nawierzchni dróg, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
6) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
7) koordynacja robót w pasie drogowym,
8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
9) pobieranie opłat za parkowanie pojazdów w strefach płatnego parkowania,
10) prowadzenie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
11) wykonywanie robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających,
12) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
13) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
14) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
15) utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
16) sporządzanie informacji o drogach publicznych i przekazywanie ich odpowiednim organom.
§ 3
Bezpośredni nadzór nad działalnością Zarządu sprawuje Prezydent Miasta Zamość
Rozdział II
Organizacja Zarządu
§ 4
Zarządem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor Zarządu.
Dyrektora Zarządu zatrudnia i zwalnia Prezydent Miasta Zamość.
Prezydent Miasta Zamość dokonuje wobec Dyrektora Zarządu czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
§ 5
Do zakresu działania Dyrektora Zarządu należy:
1) kierowanie Zarządem
2) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz,
3) przedstawianie właściwym organom nadzoru i instytucjom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków finansowo-inwestycyjnych,
4) wydawania w obowiązującym trybie regulaminów, instrukcji i zarządzeń wewnętrznych
5) zatrudnianie i zwalnianie pracowników Zarządu
Dyrektor Zarządu dokonuje wobec pracowników Zarządu czynności z zakresu prawa pracy.
§ 6
Dyrektor Zarządu działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta Zamość.
Do dokonania czynności wykraczających poza udzielone pełnomocnictwo potrzebna jest zgoda Prezydenta Miasta Zamość.
Do składania w imieniu Zarządu oświadczenia woli w zakresie nabywania praw i zaciągania zobowiązań wymagane jest współdziałanie Dyrektora i Głównego Księgowego.
§ 7
W skład Zarządu wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska:
1) sekcja administracyjno-ekonomiczna,
2) sekcja drogowo-mostowa,
3) sekcja planowania i zamówień,
4) stanowisko do spraw prawnych,
5) stanowisko do spraw obronnych.
§ 8
Zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych Zarządu oraz podległość służbową stanowisk określa regulamin organizacyjny Zarządu ustalony przez Dyrektora Zarządu i zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Zamość.
§ 9
Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Zarządu określają odrębne przepisy.
Rozdział III
Mienie i gospodarka finansowa
§ 10
Zarząd prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych ustawą o finansach publicznych.
Zarząd posiada oddzielny rachunek bankowy i prowadzi własną rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 11
Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej pod nazwą „Zarząd Dróg Grodzkich w Zamościu” jest plan dochodów i wydatków, zwany planem finansowym.
§ 12
Majątek Zarządu stanowi mienie przekazane przez DODP w Lublinie oraz nabywane przez Zarząd i może być wykorzystywany w ramach zwykłego zarządu na cele związane z wykonywaniem zadań statutowych Zarządu, przy zachowaniu wymogów wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
Obowiązkiem Zarządu jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu mieniem i jego ochrona.
§ 13
Zmiany Statutu mogą być dokonywane wyłącznie przez Radę Miejską w Zamościu.